به نام خدا

آرزوهايي كه داشتم

سيد حميد كلانتري


دو سال قبل درست در چنين ايامي ، در فرصت و فراغت خوبي كه پيش آمده درباره آرزوهايم براي آينده يزد فكر كردم و بعد كم‌كم دست به قلم برده و آنچه در يك دوره ده ساله براي استان يزد دست‌يافتني و قابل دسترس مي‌دانستم، روي كاغذ آوردم و در مجموع در 30 عنوان تنظيم كردم.

اينك كه پس از بالغ بر 4 سال توفيق خدمت به پايان دوره مسئوليت خود رسيده‌ام ، به نظرم رسيد به عنوان يادگار و هديه‌اي به همراه تبريك عيد سعيد فطر و آرزوي قبولي طاعات و عبادات و سپاسگذاري از محبت‌ها و همراهي‌ها و مساعدت‌هاي مستمر مردم خوب و شريف يزد، تقديم به محضر همه انسانهاي خدوم، مومن و شايسته و بزرگوار نمايم و براي استاندار محترم جديد استان، جناب آقاي عاصي در تحقق اين موارد آرزوي توفيق نمايم.

با اين توضيح كه آرزوهاي منتخب حتي‌المقدور با توجه به محدوديتها، امكانات و واقعيات تنظيم شده و به نظر مي‌رسد در صورتي كه در برنامه‌ها، سيستهمها و اقدامات مدنظر قرار گيرند، در جهت رسيدن به استاني نمونه، دست‌يافتني هستند. البته بخشي از اين موارد در دو سال گذشته و بخشي نيز از ابتداي مسووليت ، مورد توجه قرار گرفته و پيشرفتهايي نيز حاصل شده كه قابل تدوام مي‌باشد. بخشهايي هم در سند توسعه استان لحاظ شده است. انشاءالله به عنوان هديه‌اي مقبول مورد استفاده مديران و صاحبنظران استان قرار گرفته و با اصلاح و تكميل بهره‌برداري شود و اصحاب مطبوعات و رسانه‌ها در انعكاس آن مساعدت نمايند.

و اما موارد: 1- پس از ده سال شاهد بوديم كه غالب مردم با نگاه مثبت و حسن ظن به يكديگر بنگرند و خيرخواه و پشتيبان يكديگر باشند.

2- اكثريت مردم براي بهبود و توسعه استان و شهر خود دلسوز، متعهد و مسووليت پذير باشند.

3-شهرهاي استان محيطهاي عمومي و همه مراكز زيستي و جمعيتي تميز، نظيف و زيبا باشند و همه در تميزي و زيبايي محيط خود مشاركت نمايند.

4- صنعتگران و كارآفرينان در توليد به فناوريهاي نوين و روز دنيا و حداكثر بهره‌وري و كيفيت دست يابند.

5- رابطه كارگر و كارفرما بر مبناي تفاهم ، تعهد ، محبت و دلسوزي متقابل و توجه به منافع يكديگر تنظيم شوند.

6- كالاهاي توليدي غالبا با نگاه صادرات و داراي قابيلت جهاني باشند. 7- نظم و انضباظ به عنوان يك رفتار اجتماعي در جاي جاي جامعه جاري و ساري شود.

8- احترام به حقوق شهروندي از سوي همه شهروندان و دست‌اندكاران مورد توجه قرار گيرد.

9-صداقت در راستي و درستي در توليد ، در اداره و بازار و در روابط اجتماعي، به عنوان يك فرهنگ ارزشمند حاكم شود.

10- همه جوانان با شادي و نشاط ، اميدوار به اينده ، پرتلاش و خلاق ، مفيد و موثر باشند.

11- نرخ بيكاري و تورم به حداقل قابل قبول ( حدود 5% ) برسد. هر چند كه تورم عمدتا متاثر از سياستهاي كشور است.

12- اعتياد، افسردگي، خودكشي و ناهنجاريهاي اجتماعي و رفتاري به حداقل ممكن برسد.

13- سرقت، تجاوز به حقوق ديگران، شرارت و تعرضهاي اجتماعي به حداقل كاهش يابد.

14- فقر و نابرابري، تبعيض و فاصله طبقاتي به ميزان ممكن تقليل يابد.

15- فضاهاي عمومي شهر و روستا ضمن پرهيز از روشهاي سخت‌گيرانه و محدود‌كننده، فضا توجه به ارزشهاي اخلاقي و ديني شود و انسان مومن متعهد مورد احترام و الگوي جامعه قرار گيرد.

16- خانواده به عنوان اصلي ترين كانون پايداري فرهنگ و رفتارهاي اجتماعي، موقعيت خود را درك و نقش تربيتي و هدايتي مورد انتظار خود را به خوبي ايفا نمايد ؛ رشد فرهنگي اجتماعي و آموزش زنان نيز در اين رابطه نقشي تعيين‌كننده دارد.

17- نهادهاي ديني و پايگاه مذهبي، خاصه مساجد با استفاده از شيوه‌هاي تبليغي و تربيتي جذاب و نو، توان جذب هر چه بيشتر و بهتر جوانان به سوي ارزشهاي ديني و اخلاقي را فراهم نمايند.

18- دسترسي به آموزش عمومي و عاليه و ارتقاء علمي و كسب مهارت براي همه افراد مستعد و علاقه‌مند فراهم شود و بيسوادي نيز به صفر برسد.

19- بهداشت و تامين اجتماعي و بيمه‌هاي درماني، كل شهروندان و روستانشينان را در بر بگيرد.

20- احترام و عمل به قانون در همه شئونات ، مراكز و مجامع مورد توجه و رعايت قرار گيرد.

21- دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي با تاكيد بر كيفيت و با توجه به نياز جامعه و بخشهاي اجرايي و اقتصادي به تربيت نيروي انساني و ارتقاء برنامه‌هاي آموزشي خود همت گمارند.

22- فرهنگ ترافيكي و احترام به مقررات در بهترين كيفيت رعايت و مورد پذيرش قرار بگيرد.

23- هدر رفتن آب در بخش كشاورزي به حداقل و بازدهي توليد كشاورزي با استفاده از فنون و روشهاي نوين و كارآمد به حداكثر مطلوب برسد.

24- ارزش افزوده در توليدات محوري استان از جمله صنايع نظير فولاد و صنايع پايين دست آن ، كاشي و سراميك، سرب و روي و مصالح ساختماني و نساجي و پوشاك به حداكثر خود برسد.

25- در زمينه فناوري اطلاعات (IT) و فناوريهاي نو و صنايع با تكنولوژي بالا ( High tech) به رتبه برتر كشوري دست يابيم.

26- تشكلها و سازمانهاي غير دولتي و نهادهاي مردمي با رشد توانمنديهاي خود، نقش موثرتري در فعاليتهاي اجتماعي ايفا نموده، همچنين شوراهاي اسلامي شهر و روستا با تفاهم و تدبير به حداكثر نقش نظارتي و هدايتي مطلوب خود دست يابند.

27- زمينه حضور موثر و مطلوب جهانگردان و گردشگران در يزد با احياء و مرمت ميراث فرهنگي و آثار تاريخي و مديريت مناسب بافتهاي قديمي و گسترش فرهنگ تعامل مثبت با جهانگردان خارجي در شان استان تاريخي و فرهنگي يزد توسعه يابد.

28- هر گونه رابطه‌گرايي، باند‌سالاري، قومگرايي، زدوبند، پارتي، بازي، خواري، رشوه و سوء استفاده از موقعيت و مسووليت شغلي تقبيح و عامل آن مطرود گردد.

29- دولت و تشكيلات دولتي با اعمال سياستهاي كوچك‌سازي و حذف تصدي گريها به حداكثر كارايي در خدمت‌رساني و سرعت عمل در رفع مشكلات مردم دست يابند.

30- مديريت دولتي با نوسازي و بازيابي شيوه‌ها و روشهاي انجام كار، ارتقاء بهره‌وري، انجام اصلاحات اداري، آموزش شايسته نيروي انساني از بازدهي و اثربخشي مطلوب برخوردار و موجبات جلب اعتماد عمومي مردم به نظام را فراهم نمايند. اميدوارم آنچه به رشته تحرير درآمد، مورد رضاي حق تعالي قرار گيرد

 

 

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا